Custom Operational Group, warsztat prowadzony przez żołnierza zawodowego. Trudy służby odreagowuje w garażu, dają drugie życie zmęczonym klasykom. Przewagę wiodą motocykle z kraju kwitnącej wiśni, wyprodukowane w latach 70 i 80 ubiegłego wieku. Wszystkim wiadomo, iż jednoślady z tamtego okresu mają duszę… i są genialne w swojej prostocie i bezawaryjności.

Yamaha XS 650. Historia motocykla dość typowa.  W rękach znajomego od dobrych kilku lat. Dopieszczona i zadbana, w 100 % sprawna mechanicznie, jednak do oryginału brakowało jej dość sporo. Dlatego też, po zakupie, a może nawet przed, padła decyzja o jej zmodyfikowaniu. Poprzednia wersja, stylizowana na angielskiego klasyka z lat 70 ubiegłego wieku, niezbyt przypadła mi do gustu. Choć zrobiona była ze smakiem i wielką dbałością o szczegóły.  Jak to w przypadku takich klasyków bywa, sprzedana za pomocą poczty pantoflowej.

W moje ręce trafiła na początku poprzedniego sezonu.  Przejeżdżony jeden sezon, maszyna sprawowała się bez zarzutu. Podczas nawijanych kilometrów, cały czas w głowie mnożyły się pomysły. Jedno było wiadome, będzie hardtail, nawiązujący do klasycznego stylu chopp/bobb.

Nadeszły pierwsze mrozy i motocykl trafił na stół. Rozbiórka całego motocykla. Ze względu na wręcz idealny stan, silnik nie potrzebował żadnych mechanicznych zabiegów. Tylko polerka i malowanie. Rama została zmodyfikowana pod sztywne zawieszenie. Całość trafiła do piaskowania, a następnie dostała lakier proszkowy.  Gdy rama była poddawana zabiegom lakierniczym, trwały prace na pozostałymi elementami. I tak, polerka pięknych bębnów i szprych. Przedni bęben to zmodyfikowany element pochodzący z Węgierski motocykla marki Panonia. Tył oryginał z XS 650, wszystko polerowane na wysoki połysk. Przednie zawieszenie pochodzi z Yamahy XJ 600, również poddane lekkiej, wizualnej modyfikacji – usunięte mocowania błotnika oraz polerka.  Półki przedniego zawieszenie dostosowane do wyżej wymienionego zawieszenie, również pochodzą z motocykla marki Panonia. Modyfikacje te zrobione przez poprzedniego właściciela. Zbiornik paliwa wykonany na zamówienie, pod rozmiar i kształt ramy. Tylny błotnik oraz przednie lampy wykorzystane z  Yamahy XJ 750 Seca. Kierownica firmy Lukas, poddana modyfikacji poprzez jej zwężenie. Elementy kierownicy, tj klamki i rolgaz pochodzą z Polskiego motocykla ery PRL, marki WFM. Gruntownej modyfikacji została również poddana elektryka. Wyleciała cała masa zbędnego okablowania. Do ukrycia niezbędnych elementów elektrycznych, wykorzystana została puszka obudowy filtru oleju pochodząca z Rosyjskiego silnika okrętowego.

Po uzyskaniu docelowej formy motocykla, ponownym zamontowaniu  silnika, wydechów ze stali nierdzewnej oraz sissybar, przyszedł czas na malowanie. Na zbiornik paliwa oraz błotnik położony został lakier z systemu House of Kolor. System ten składa się ze złotych metal flakes oraz lakieru typu Candy w kolorze burgund. Dla kontrastu wyżej wymienione elementy dostały dodatkową, szarą grafikę.

Efekt końcowy  widoczny jest na zdjęciach.  Ocenę końcową pozostawię Wam, czytelnikom i miłośnikom starej szkoły budowania motocykli.