Artykuły o zestawie do lakierowania garażowego jest kierowany do osób które zaczynają przygodę z lakiernictwem, bez wydawania wielkich sum. Dla tych którzy chcą spróbować swoich sił i wykonać drobne naprawy lakiernicze motocykla we własnym garażu. Można wydać tysiące złotych ale dla amatora to raczej zbyteczny wydatek.

O kompresorze pisałem  w poprzednim  poście dotyczącym wyposażenia amatorskiej „lakierni” . Zaznaczam po raz kolejny słowo amatorskiego, garażowego stanowiska do pryskania Naszych customowych motocykli.

Gdy już wybierzemy kompresor niezbędnym elementem będzie pistolet lakierniczy…noo bez tego raczej nie damy rady 😉

Przy nakładania lakieru obowiązuje zasada „SISO” – shit in, shit out           

Na początek będziemy potrzebować dwa pistolety, pierwszy tani, marketowy (50-100) do nakładania podkładu. Do lakierowania trzeba już kupić jakiś ciekawszy. Najlepsze to Sata , Iwata , Devilbiss. Pistolet który ma już całkiem równą miotłę i nie cieknie po drugim malowaniu można już kupić w przedziale 250 – 400 zł Star Evo , Air gunsa, Jonnesway . Są też podróbki dobrych pistoletów za nie duże pieniądze i tez podobno nieźle malują np. Sico takie cos robi.

Ale teraz najciekawsze  , pistolety są w wielu wersjach, hvlp. lvlp hvhp , hp( czyli high volume low pressure, low volume low pressure etc.etc. )itd. Wszystko to jest po to żeby jak najbardziej zdezorientować majstra.

Dla początkujących zaleca się niby wysokociśnieniowe HP ewentualnie RP

HP – czyli High Pressure (wysoko ciśnieniowe)
Ciśnienie pracy ~4 bar.
Zapotrzebowanie 180-300 l/min
Duże straty materiału, duże pylenie.

 

RP – Reduced Pressure (o zredukowanym ciśnieniu coś pomiędzy HVLP a HP)
Ciśnienie pracy ~3 bar.
Zapotrzebowanie 300-400 l/min
Średnie straty materiału, duże pylenie.

 

HVLP – High Volume Low Pressure (nisko ciśnieniowe)
Ciśnienie pracy ~2.5 bar.
Zapotrzebowanie na powietrze 350 – 500 l/min
Małe straty materiału, małe pylenie.

 

LVLP – Lov Volume Low Pressure (nisko ciśnieniowe)
Ciśnienie pracy ~1.5 bar.
Zapotrzebowanie na powietrze 150 – 250 l/min
Bardzo wydajne małe straty materiału, małe pylenie.

 

Zatem, kompresor o małej czy średniej wydajności = pistolet HP

Plusem małej dyszy jest duży margines błędu w trakcie malowania, dla wprawionego w boju to będzie pewnie minus, ale jak mówiłem wcześniej trudniej w tym przypadku spartolić bo w czasie jednego przejścia wypluwamy mniej materiału co w przypadku klasycznego „dużego” pistoletu i nie wprawionego lakiernika może skończyć się solidnymi zlewkami.

Star EVO-T SLV4000 – 400zł (zapotrzebowanie 240 l/min, nanoszenie materiału 70%)

pobrane

Devilbiss FLG-5 – 450zł (zapotrzebowanie 280 l/min, nanoszenie materiału 70%)

DeVilbiss_FLG-5_HD_Pressure-500x500
Iwata AirGunsa AZ3 HTE AV1.3 – 450zł (zapotrzebowanie 200 l/min, nanoszenie materiału 70% do 92%)

pobrane (1)

Szczera rada, nie oszczędzajcie na gunie. Tak naprawdę to koszt zepsutego malowania trzech motocyklowych elementów. Czy warto?

 

5 in 1

mtk-4807

Sprzedawcy często kuszą świetnymi ofertami  zestawu pneumatycznego co wszystko w nim jest. Odradzam kupowanie,  są strasznie badziewne… mój manometr padł już po tygodniu. Będziecie pewnie szukać pistoletu do dymania, manometru itd. Poskładajcie wszystko osobno , kupicie lepszą jakość. Na upartego jeżeli znajdziecie na wyprzedaży za naprawdę psie pieniądze można zakupić ale nie można nastawiać się na niezawodność. Przeważnie przestaje działać kiedy jest potrzebny.

 

Niesamowicie ważnym elementem przy lakierowaniu jest oświetlenie. Zainwestowanie w kilka oczojebnych świetlówek będzie koniecznością.

swietlowki_led