Scrambler to kolejny dział motocykli, który wywodzi się stricte ze sportu motocyklowego. Rajdy motocyklowe czy też trial były bardzo popularne w latach 50 i 60 w których startował miedzy innymi Steve Mc Queen i gromadził rzesze rządnych emocji kibiców. Pragnę przypomnieć że w tamtych czasach nie było telewizorów w każdym domu, a o YouTube nikt nawet nie słyszał ;p

Motocykle te w prostej linii wywodziły się z motocykli szosowych i aby sprostać trudnym warunkom terenowym delikatnie je tuningowano. Przedni błotnik przeważnie choć nie zawsze lądował pod dolną półką, wydech prowadzono możliwie wysoko, montowano szerszą i wyższą kierownicę z poprzeczką no i tylny błotnik również musiał być przeniesiony wyżej. robiono tak aby po pierwsze zmieściła się pod nim terenowa opona, a po drugie aby ta nie tarła o niego podczas lądowania z mego hopki. Na tym przeważnie kończyła się ingerencja rajdowców w pojazdy.

Warto dodać, że praktycznie każdy kierowca(nawet rajdowy) budował motocykl pod siebie i z tego akurat co miał pod ręką. Bardzo ciężko znaleźć dwa identyczne pojazdy, szczególnie w Polsce i polskich archiwalnych zdjęciach (wyjątek to Triumph Metiss )budowane na zamówienie przez Rickmanna). Potwierdzały to rozmowy z konstruktorami i zawodnikami SFM Junak.

Obserwując narastające zainteresowanie tym sportem, duże firmy jak np honda wzięły się w latach 70 – tych ubiegłego wieku ostro do roboty i wypuściły na świat wersje uterenowionych szosowych modeli. Najlepszym przykładem takiego prawdziwego Scramblera jest Honda CL450. Pojazd odniósł sukces i po dziś dzień jest cenionym motocyklem w każdej szanującej się kolekcji.

Scramblery to najprościej mówiąc protoplaści maszyn enduro i cross. W latach kiedy powstawały nie było tak naprawdę podziału na typy motocykli. Były po prostu motocykle.
Chciałeś choppera, musiałeś pociąć go sobie sam, chciałeś Cafe Racera – to sami. To były piękne czasy …kupując jeden motor mogłeś jeździć wszystkim! Spróbuj dziś z R1 zrobić enduro lub z Vulcana Cafe Racera…

Dziś moda na Scramblery wraca i oprócz gotowców typu Triumph Bonneville Scrambler coraz większą popularnością cieszą się dwu zaworowe boxery BMW cięte na lewo i prawo w całej Europie. Ponadto czasami używam się zupełnie dziwnych motocykli do budowy retro terenowy.

Dla mnie osobiście kwintesencja Scramblera to:
1. Możliwie niska masa.
2. Nie za wysoko umiejscowione siedzenie.
3. Czterosuwowy jednocylindrowy silnik.
4. Wydech prowadzony górą.
5. Szeroka kierownica.
6. Terenowe opony.
7. Kickstarter.

Wszystkim którzy chcieliby zbudować sobie takie cudo polecam szukać następujących modeli :
– Yamaha XT500, SR 500, XT600
– honda XL500/600, XR500/600, XL250 i podobnych

W sumie z każdego singla można zbudować Scramblera nawet z GN25o. Także bierzcie co popadnie i krzeście iskry.